Miraforum

Til hovedsiden

Dato/klokkeslett: 27 Nov 2020, 07:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bæreposer
InnleggSkrevet: 31 Jan 2009, 20:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Bilde

Det vakre biletet over viser mitt årsforbruk av bæreposer gjennom 2008. Det er da ei samling av nesten alle bæreposer siste året (kan være nokre som er tapt) og teller 41 stykk. Altså mindre en ei i uka som må være meget bra. Ikkje sant? Men bruker ikkje folk frykteleg mykje bæreposer gjennom eit år uten å tenke over det og forbruket må da ned? Det er ikkje akkurat miljøvennlig. Eller kva?

Har dykk peiling på deira årsforbruk og ei meining om nordmennenes årlege forbruk som ligger på rundt 1 milliard(?) totalt i eit år?

Topp

Innleggets emne: Re: Bæreposer
InnleggSkrevet: 31 Jan 2009, 20:37 
Avlogget
Site Admin
Brukerens avatar

Der tar du opp en interessant problemstilling. Jeg tror at hvis jeg putter to plastposer i en skuff og lar dem ligge der over natten. så er det ti plastposer der neste morgen. Jeg har i alle fall en skuff på kjøkkenet som er fylt til bristepunktet av poser med Sparlogoen på.

Men jeg vet at grunnen er en annen. Spar er min nærbutikk, så der er jeg ofte innom og handler. Ofte har jeg med meg såpass mange artikler at jeg trenger en måte å få dem med meg hjem, selv om det bare er snakk om litt over 100 meter. Da blir det så jeg tar med en plastpose eller to. Men problemet er at plastposene bare forlater leiligheten som søppelpose eller når jeg skal pante tomflasker. Da er regnestykket enkelt - det kommer flere plastposer inn i leiligheten enn det er plastposer som forlater leiligheten. Da blir skuffen full.

Jeg har prøvd å ta med meg gamle plastposer til butikken og bruke dem om igjen - men jeg glemmer det. Ofte drar jeg rett til butikken etter skolen uten å gå innom leiligheten først. Siden jeg ikke planla det fra morgenen av så har jeg ikke plastposene klare i lomma, og dermed havner det en eller to nye poser i skuffen etter handlerunden.

Jeg burde begynne å gå med ryggsekk. Hadde det ikke vært for at det ser så teit ut...

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2009, 10:34 
Avlogget

Er selv nesten redd for å dra ut "poseskuffen" hjemme.
Vil ikke si at vi har et stort forbruk bæreposer, men de vet å ta plass i skuffen. :P

Heldigvis har det ikke gått så langt at jeg har følt frykt for å bli kvalt av utsprettende bæreposer - enda.

Sist endret av Torgeir den 05 Feb 2009, 15:01, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2009, 12:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Til oss blir det så mye at det ryr ut av skapet vi har dem i når vi åpner døra. Derfor må vi kaste en del etterhvert. Fordi vi får skremmende mye.
Mye av det er vell min feil som kjøper meg småting hele tiden og ender opp med 3-5 poser etter en kort bytur etter skolen. Så jeg føler meg litt skyldig på det feltet.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2009, 20:12 
Avlogget
Brukerens avatar

"Jeg husker hvordan det var, i gamle dager, når jeg også hadde det problemet..."

Men så skjedde Bilde!

Denne lekre saken fikk jeg for 10 kr på den lokale coopen, desember, ifjor, og den har vært min faste handlebag siden den tid.

Ikke bare sparer man miljøet, men også penger :)

Jeg sier det først som sist - Jeg liker mat. Jeg liker å lage mat. Jeg liker å handle mat. Jeg handler mat kanskje oftere enn de fleste, men jeg basserer likevel regnestykket mitt på det. Jeg vil anta at barnefamilier på sin side, handler veldig mye mer enn meg likevel.

La oss si at hver bærepose du kjøper koster 1 krone(det de fleste tar nå, vil jeg tro). Man handler 3-4 ganger i uken, og to av de gangene trenger man gjerne to poser. 6 kr pr uke, med andre ord. Det hender også 3-4 ganger i måneden, at man gjerne gjør storinnkjøp, til fest og lignende, om man har venner/familie som kommer på besøk, i allefall. Og under disse stor-innkjøpene blir det gjerne en 3-4 poser.

La oss regne barn :)

6 x 4 + 16 = 40 kr pr måned x 12 = 480 kr pr år

480 kr...hva får man for 480 kr? Masse. Men du har alt brukt det på bæreposer, stakkars deg :|

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2009, 17:44 
Avlogget

For å være ærlig tror jeg mange tenker at "det telles sikkert ikke hvis jeg bruker noen flere plastposer i uka". Jeg tror ikke så mange skjønner at hvis alle bruker plastposene mer enn en gang så stopper vi til slutt den globale oppvarmingen (eller hva det nå er som er galt med å bruke plastposer.)

Selv er jeg ikke helt sikker på hvor mange plastposer det går med hvert år, men jeg har begynt å ta med ryggsekken når jeg drar på butikken. Det hjelper jo litt.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2009, 18:00 
Avlogget
Site Admin
Brukerens avatar

Problemet med bæreposene er nok at de er laget av et syntetisk materiale, plast, som ikke brytes ned så lett.

Selv om jeg jo kjøper en del bæreposer så ville jeg fått problemer motsatt vei hvis jeg sluttet å kjøpe dem. Når søppelposen skal ut f eks... oi, ingen søppelpose... og når jeg i juni skal flytte så vet jeg av erfaring at posene kan være kjekke å ha.

Så her gjelder det nok å være flinkere til å bruke bæreposene flere ganger fremfor å anskaffe nye hele tiden.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2009, 00:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Hoi og hei. Eg var på mammutsalget på Notabene laurdagen og da oppdaga eg at dei hadde skifta ut plastposen med papirpose noko som er meire miljøvenleg. Veit dykk om fleire bedrifter som gjer dette no?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2009, 01:11 
Avlogget
Site Admin
Brukerens avatar

Hurra!

Jeg vet at flere dagligvarekjeder tidligere solgte papirposer i tillegg til plastposene, men de var langt dyrere. Jeg vet riktignok ikke om de har fortsatt med det. Spar i Kongens Gate i Steinkjer har i alle fall bare plast.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2009, 11:01 
Avlogget

Mitt problem er at jeg ofte har mange plastposer, bortsett fra når jeg trenger de... Nå har de dessuten begynt med plastgjennvinning, noe som er meget bra! :-D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: