Miraforum

Til hovedsiden

Dato/klokkeslett: 26 Sep 2018, 03:21

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Watchmen.
InnleggSkrevet: 09 Mar 2009, 13:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det noen her som har sett filmen?
Jeg er livredd for å se den. Mest fordi jeg er redd den vil ødelegge mitt syn på dem.
Jeg har vært hodestups bortevekk i serien i flere og. Og når de lagde Motion Comic av den ble jeg ikke skuffet. Den elvde også opp til forventningene.
Noe av det jeg er redd for er at de har fjernet Rorschach til dels grove språkbruk, som er litt av sjarmen med det. Også det at de har satt mye av det ut av handling slik det egentlig skal være.

Så jeg tørr ikke se den enda.

Topp

Innleggets emne: Re: Watchmen.
InnleggSkrevet: 09 Mar 2009, 13:23 
Avlogget
Site Admin
Brukerens avatar

Watchmen er en tegneserie det ikke er mulig å unngå hvis du er over middels interesssert i tegneseriemediet. Selv om du prøver å unngå den, så vil folk ellers i miljøet stadig vekk trekke den frem som et av de beste tegneserieverkene noensinne. Jeg har lest serien, men siden superheltserier ikke er min sjanger klarer jeg ikke å si meg enig i at det er blant det beste som er laget. Superhelter ER teite uansett hvordan du vrir på det :P

Pussig nok er det under 24 timer siden jeg så den på kino. De jeg så den sammen med synes den var knalltøff. Personlig synes jeg den ble for lang. Historien er god, men det er etter min mening for lange perioder hvor jeg føler det ikke skjer noe og mye av det kunne blitt kuttet ned på. Så det blir midt på treet for min del - med litt hell mot plussiden.

Men jeg anbefaler likevel alle å se den. Det var en god filmopplevelse, men jeg synes som sagt den ble litt langdryg.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2009, 16:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg var en av de som synes den var knalltøff, ihvertfall inntil jeg fikk tatt filmen litt innover meg. Stoppet kanskje opp på det samme som deg Arne, langdrygheten, men kanskje ikke på de samme delene av filmen. Starten, og noe i midten(rundt The Comedian) var forstatt den litt ødeleggende filmopplevelsen for min del.

Men joda, tror kanskje jeg fikk mer utav filmen som film, fordi jeg ikke har lest serien?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2009, 00:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Eg har enda ikkje sett den. Det kjem litt fordi eg har ingen som gidder å reise til Lillehammer sammen med meg for å sjå den. (Kjem vel på Otta kino ein gong i 2010). Men eg veit ikkje heilt kva eg tykjer. Virker som dei har dumma ned eit par ting (Crimbusters>Watchmen o.l.) noko eg tykjer er uturvande. Men eg får vente og sjå.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2009, 00:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har enda ikke fått meg selv til å gå å se den. men ei vennninne prøver iherdig å få meg med. Men jeg vet fremdeles ikke om jeg vil.
Får se hva jeg får manna meg opp til.
Etter folk som har lest serien er vist Rorschach fremdeles den samme. Men siden filmen har 15års aldersgrense har jeg store problemer for å tro det.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2009, 16:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Har endelig fått somlet meg til å begynne å lese tegneserien nå.
Filmen sparer jeg nok til jeg har lest den ferdig.

Dante thus wet himself, and cried in fear.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mar 2009, 12:48 
Avlogget

Filmen får terniningkast 4 av meg. Eg vil ikkje kalle det ein dårleg film, og eg skjønner utmerka godt at dei må kutte ein del av boka for å klare å lage ein film i det heile tatt, men eg er ikkje heilt fornøgd med kva delar som blei kutta ut. Det kunne ha vore ein psykologisk thriller om kva som går gjennom hovudet til folk som får dei til å velja å kle seg i kostymer og bekjempe ondskap, men det blei ein gjennomsnittleg superheltfilm istadenfor. Dei normale menneska blei òg gjort alt for sterke til at det er realistisk at dei ikkje har superkrefter. Og enkelte av forandringane som blei gjort føler eg at ikkje gav meining i det heile tatt. Inkludert at dei har endra på slutten. Eg har sett enkelte meine at den nye slutten fungerer like bra. Andre, som meg, er ueinige.

Men filmen fungerer, og det kunne ha vore langt verre ... eg HAR sett League of Extraordinary Gentlemen.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2009, 05:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå har jeg lest tegneserien....og sett filmen.

Tegneserien var god. Veldig god. Jeg har aldri vært noe opptatt av superhelter, og som Arne sier, er det noe utrolig teit med folk som velger å putte underbuksa utenpå klærne for å løpe rundt etter tyver som løper ut av banker med pengesekker i hendene. Men Watchmen virker "self aware", og gjør iblant narr av hele greia(som hva som forårsaker dødsfallet til Dollar Bill). Heltene er ganske skrudde i nøtta, dels ganske voldelige av seg, og likefullt klar over at draktene og hele konseptet med superhelter er idiotisk. Det er akkurat det tegneserien dreier seg om, et oppgjør med superheltene, samtidig som det visker ut skillet mellom godt og ondt(akkurat det syntes jeg filmen også fikk plukket opp ganske godt, spesielt med den uortodokse slutten i behold).

Filmen, vel, ting har gått tapt på veien, det er ikke til å unngå. Det største problemet er ikke at en rekke subplott er blitt fjernet, heller at det er mindre fokus på figurenes psyke. Noe annet jeg savnet fra filmen var det fantastiske klimakset fra serien. Da tenker jeg ikke på plottendringen, men heller hele hendelsesforløpet og metaforen med dommedagsklokken, for å ikke avsløre for mye.

Selve endringen kan jeg forstå, syntes det fungerte på film, ettersom endringen krevde færre plottråder, men satt likevel igjen med en ekkel følelse at det var NOE som ikke stemte, uten at jeg kan sette fingeren på hva.

Uansett, jeg likte filmen. Den var ikke perfekt, men en bedre adopsjon av tegneserien ville vært for mye å håpe på. Fikk også følelsen av at jeg fikk mer ut av filmen fordi jeg kjenner universet fra tegneserien, men jeg kan ta feil, ettersom jeg akkurat har lest tegneserien, vet jeg ikke hvordan filmen ser ut med totalt ukjente øyne. Som superheltfilm stod den iallefall godt på egne bein.
Håper bare folk som likte filmen også vil oppsøke tegneserien.

Så uhm....terningkast 5, men det er jukseterning!

Dante thus wet himself, and cried in fear.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Apr 2009, 10:46 
Avlogget

Har ikke lest serien, for superhelter er virkelig ikke min greie(Batman regnes ikke som superhelt, vel?), sA kan ikke si noe om den i forhold til serien, men som film vil jeg ogsA si midt pA treet. Alt for lang. Og syntes fOrste delen var mye bedre enn den siste. Men elska mAten de har fremstilt karakterene, spesiellt de som ikke er sA mye med i filmen, som man bare ser tilbake i fortiden pA. De ser virkelig ut som tegneseriefigurer, uten at det ser ut som cheezy kostymer, selv om de jo gAr i cheey kostymer, de er jo superhelter XD Og syntes littegrann synd pA et par av de kvinnelige karakterene, er det for mye A be om A klippe ut scener der drakta klatrer opp bAde her og der?XD
Likte ogsA veldig godt miljOet som ble laget og stemningen i filmen, som virkelig tok deg tilbake i tid, uten A nOdvendigvis Odelegge kvaliteten(eller kanskje rullen bare var slitt da den endelig kom hit, tro det eller ei, Japan er nesten treigere enn Norge nAr det gjelder kinofilmer...?)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2009, 14:32 
Avlogget

MissBaby: Dersom Batman ikkje reknast som superhelt, kan fandenmeg ikkje Watchmen det heller. Les serien, du. Med godt samvite.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: