Miraforum

Til hovedsiden

Dato/klokkeslett: 16 Okt 2018, 20:42

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: H&M
InnleggSkrevet: 31 Jan 2009, 15:25 
Avlogget

Hei, jeg heter Hanne og lager serien H&M. Serien handler om hverdagen til Hanne og Morten, og hvordan det er å være i et forhold.

Les mer her: http://www.nettserier.no/hnm/2008/08/08/

Topp

Innleggets emne: Re: H&M
InnleggSkrevet: 31 Jan 2009, 19:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg kan ikke sette fingeren på hvorfor, men jeg liker denne serien. Den har et søtt uttrykk liksom, men den er litt ensformig til tider dessverre.

Hvis Mira en dag får eget blad så synes jeg at H&M skal få være med som biserie :)

And as our pretty faces die,
our broken hearts will wonder why
the makeup just won't hide the scars of time....

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2009, 16:51 
Avlogget
Site Admin
Brukerens avatar

Skal vi se. Dette er en serie jeg har en del å si om. Det skal du ta som noe positivt, for som du kanskje har fått med deg så kommenterer jeg ikke så mye på Nettserier.no. Grunnen til det er at jeg stiller to krav. 1) Jeg må se et potensiale i serien. Jeg må føle at denne serien har noe som det kan bygges videre på. Det er det langt fra alle seriene på Nettserier som har. 2) Hvis jeg ikke kommenterer så er det ikke nødvendigvis fordi jeg ikke ser potensiale i serien, for det kan godt være der og jeg kan sikkert til og med se det. Men jeg må ha noe å tilføye, noen tips som jeg tror kan forbedre serien. For har jeg ikke det, så er mine kommentarer meningsløse. Men tilbake til H&M.

Jeg husker da denne serien dukket opp på Nettserier.no, selv om det først var bare en enkelttegning først. Jeg aner ikke hva det var med den, men her så jeg et enormt potensiale og gledet meg til å få se serien selv om jeg var litt skeptisk. Da første stripe kom kunne jeg puste lettet ut, for den svarte til forventningene mine.

Men slik den er pr i dag så tror jeg ikke den vil komme noe lenger enn spalte i lokalavisa (nettopp fordi du er lokal) og/eller en gjesteopptreden nå og da hvor formålet er å presentere de unge og lovende. Så hva tror jeg må gjøres?

Først og fremst så er jeg enig med MC her om at det til tider er litt ensformig, og jeg tror det skyldes at de to figurene i serien ikke har mye til personlighet. Da blir det liksom bare to personer som bor sammen (hmmm... hørtes kjent ut) og det er lite å bygge på. Siden denne serien er basert på virkelige personer bør det ikke være så vanskelig å gå i dybden og finne ut hvem de er og basere serien på det. Når du plasserer den ene figuren i en gitt situasjon så skal denne figurens personlighet klare å skrive stripa for deg, fordi du vet hvordan hun/han reagerer på den. Introduser gjerne bifigurer etter hvert for å skape variasjon.

Det andre er tegningene. Jeg liker uttrykket og figurenes oppbygging, men som jeg har sagt til deg tidligere så synes jeg streken virker litt usikker. Det kan være så enkelt som å finne det riktige tegneutstyret for å få en mer dynamisk og proffere strek. Ta for eksempel en titt på Sara Sahara på Nettserier. Streken der er også ganske enkel, men likevel er den teknisk sett mye mer sikker. Så dette bør du også ta en titt på.

Fargeleggingen din derimot er super, og de hjelper deg med å få en finere finish på produktet. Men om streken blir proffere i tillegg så blir dette ren dynamitt. Og det vil vi jo ha ;)

...og ja, hvis det skulle dukke opp et Mira-blad (noe det neppe gjør), så hadde nok H&M fått slippe til som biserie, forutsatt at den vil forbedre seg ;)

Ut av nysgjerrighet, hvilke tegneserier liker du å lese?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2009, 17:13 
Avlogget

Takk for tilbakemeldinger, jeg ser hva dere mener!:) Tingen er at jeg har ikke laget mer enn 40 striper på min første tegneserie noensinne, så jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg vil karakterene skal være helt selv enda. Jeg prøver meg bare frem, og føler jeg forbedrer meg litt etter litt hele tiden.

Jeg leser mye av disse db.no-seriene som Pondus, Nemi og Rocky. Åsså Eon tider.. Er de jeg liker, og jeg har et veldig uprofft syn på tegneserier. Sålenge det får meg til å smile er det bra nok!Og så leser jeg jo også tegneseriene som blir lagt ut på nettserier.no hver dag.:)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2009, 19:34 
Avlogget
Site Admin
Brukerens avatar

Ok. Personligheten på figurene bør du i alle fall finne frem til så fort som mulig. Det vil spare deg for masse på manusfronten. Du har egentlig samme problem som Nemi har i mine øyne (jeg er ingen stor fan av Nemi). Nemi selv har etter hvert fått tildelt nok personlighet, men figurene rundt henne inkludert Cyan... jeg har funnet gamle, gjenglemte brødskalker innerst i kjøleskapet med mer personlighet enn dem. Det gjør det ikke spesielt spennende, og det blir ikke noe å bygge poenger på. Da ender du opp med gjentakelser.

Poenget er i alle fall at hvis du gir figurene personlighet, så er det lettere for leseren å bli kjent med figurene og etter hvert føle at de blir kjent med dem. Da er det lettere for dem å like serien din også :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2009, 10:38 
Avlogget

Har ikke lest serien nok til at jeg kan gi en konstruktiv mening om serien enda, men så langt jeg ser, liker jeg stilen. Den minner meg om noe, som jeg bare ikke kan sette fingeren på. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2009, 23:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Gratulerer med plass i Dagbladet :D

And as our pretty faces die,
our broken hearts will wonder why
the makeup just won't hide the scars of time....

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jul 2009, 22:32 
Avlogget

Hei

Jeg digget virkelig H&M fra begynnelsen, mange artige puns, noen gamle vitser gjort på en ny genial måte og masse godis! Da jeg selv ikke eier tegneferdigheter så kan jeg ikke si så mye om teknisk utførelse, men jeg synes den virker ganske fin... Alt må jo igjennom en utvikling, bare se på begynnelsen av serier som eon og pondus, så ganske crap ut :-P (ikke at din ser crap ut... ahh... andre gangen jeg maler meg inn i et hjørne idag).

BTW så elsket jeg din tegnede versjon av den nysende pandaungen ;-)

EDIT:
Sorry, fant ut at det ikke var så mye konstruktivt her... Du har litt for få "egne" gags, og litt for mye rekonstruksjon til tider, blir vel kanskje litt som tidligere er sagt, litt ensformig. Flere som den "Drite"-stripen!

Den mangastripen er artig, men ligner VELDIG på en av Gard... Det blir litt kjipt med sånne ting, ikke for at jeg vet om du engang har lest den, men blir lett å anta :-S Og personlighet er viktig, jeg legger også relativt mye vekt ved realisme, men det virker ikke som et problem her ;-)

Søren, fortsatt ikke noe konstruktivt :-S Sorry, prøvde, skal komme tilbake når jeg har noe skikkelig konstruktivt... Hittils liker jeg den godt hvertfall ;-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: