Miraforum

Til hovedsiden

Dato/klokkeslett: 12 Des 2017, 16:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: SerieParadiset
InnleggSkrevet: 29 Mar 2009, 16:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Snart kommer et nytt Nettserier-født tegneserieblad på markedet og smyger seg inn i rekken av utgivelser som det offisielle gratisbladet "Nettserier.no", Laksevåg forlags "FLEIP"-antologi og selfpublishingprosjektene "Serieblekka" og "Serieferie".

"SerieParadiset" later til å bli det største bladkonseptet med grobunn i Nettserier så langt, da det ser ut til å ha et riktig høyt budsjett. Oskar Garnes alene har støttet redaksjonen med 5000 kroner, og jeg regner med at redaksjonen selv har kostet på seg minst 20 000 kroner for å få til en hederlig utgivelse. Om dette stemmer regner jeg med at opplaget vil bli på minst et par tusen, og kanskje også fargetrykk. Sistnevnte hadde iallefall vært på sin plass, med tanke på at flere av bidragsyterne har vist rik fargebruk på Nettserier.

Les mer om "SerieParadiset" og dets bidragsytere her.

Hva tror dere om dette? Budsjettmessig høres det ut som en storsatsing (mine antagelser om budsjettet tidligere i teksten er dessuten delvis basert på informasjon fra en anonym kilde på innsiden), kan vi da regne med at denne utgivelsen vil dukke opp i bladhyllene på Narvesen? Og viktigst av alt, kommer dette til å bli en suksess?

Kjør debatt.

Topp

Innleggets emne: Re: SerieParadiset
InnleggSkrevet: 29 Mar 2009, 16:53 
Avlogget
Site Admin
Brukerens avatar

Hehehehe... joda. Dette er litt spennende, men i mitt tilfelle er jeg mer spent på hvordan denne utgivelsen vil selge enn det faktiske innholdet av bladet. Særlig fordi en av initiativtakerne til bladet har en noe tvilsom fortid ;)

Men ja, jeg har også hørt rykter om et budsjett på en femsifret sum og et opplag på flere tusen. Hvis de ikke tyr til Narvesen-distribusjon kan de gå på en kraftig smell. Serieferie, som er et lignende konsept, har jo etter det jeg har forstått problemer med å selge tjue eksemplarer, så hvordan skal SerieParadiset klare å selge 1000? Selv med Narvesen-distribusjon kan det være tricky. Holger og Hagbart-albumet mitt som ble solgt via Narvesen for snart tre år siden hadde et opplag på 4000, men solgte bare cirka 400 eksemplarer. Det er riktignok det meste et H&H-album noen gang har solgt, men spesielt lønnsomt var det ikke. Så jeg er spent på hvordan en antologi med totalt ukjente serier kommer til å gjøre det, og hvordan de skal kunne trekke til seg oppmerksomhet i bladjungelen på Narvesen. Så fremt det er dit de skal.

Hvis ikke har de ikke en sjanse til å få solgt ut alle eksemplarene.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2009, 21:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er usikker. Tegningene i blogginnlegget som Eirik linker til er ikke dårlige, men de er ikke sånn kjempebra heller. Hvis det er sånn at de har et opplag på flere tusen så er gutta mildt sagt optimistiske, for det skal litt til at noen fler enn den nærmeste familien og vennene plukker det opp fra bladhyllene. Jeg har ikke sett hvordan det står til på manussiden, men "vi har skissene, og det er flotte tegninger" havner langt ned på lista over gode salgsargumenter ;) .

Hvis det kommer ut på Narvesen kommer jeg nok til å bla litt i det der for å se, for jeg er nysgjerrig. Men hvis de bare skal selge det over internett eller spesialbutikker langt utenfor mitt distrikt (altså utenfor Trondheim) så kommer jeg ikke til å kjøpe det nei.

And as our pretty faces die,
our broken hearts will wonder why
the makeup just won't hide the scars of time....

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2009, 23:51 
Avlogget

Eirik: Nettserier har aldri hatt eit offisielt gratisblad, derimot har vi hatt ein BROSJYRE. Det blir heilt feil å kalle det eit blad.

Når det er sagt, heng ikkje tala dine på greip. Blogginnlegget du lenkjer til lister opp sju serieskaparar, og minst ein av dei seiast å ha ei LANG historie med i bladet. Om vi beregner eit snitt på fem sider pr serie er vi oppe på eit blad på 36 sider. Det kan hende at ein klarer å trykke tusen eksemplarer av eit så svært blad til tjuefem tusen om ein har ein gunstig trykkeriavtale, men ikkje eff at ein klarer det med fargetrykk.

Alternativt kan det hende at snittlengden på seriane er langt mindre enn eg antar, og at bladet i røynda er 20-24 sider langt. Då kan det hende at ein klarer å få fargetrykk, men eg er likevel skeptisk, for eg ser ikkje for meg at ein kan selge eit så tynt blad i fargar med forteneste.

Er det i det heile tatt eit forlag involvert i denne prosessen? Ser ikkje for meg at Narvesen forhandler med mindreårige privatpersonar, så eg trur ikkje på at dette er eit narvesen-prosjekt før det blir stadfesta frå offisielt hald. Og dersom den einaste grunnen til å tru at dette er eit tjue tusen kroners-prosjekt er at vi veit at ein sponsor har gitt fem tusen, bør nok alt vi trur vi veit om opplagstal og sånt òg tas med ei klype salt. Dette er etter alt eg har skjønt eit hobbyprosjekt, og eg trur at desse ungdomane er smarte nok til å prøve seg fram forsiktig og ikkje hoppe rett på eit opplag i mange tusen-klassen.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2009, 14:13 
Avlogget
Site Admin
Brukerens avatar

Ble det ikke sagt at bladet skulle komme 29. mars forresten? Når kommer det?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Des 2009, 23:44 
Avlogget

ABye skrev:
Ble det ikke sagt at bladet skulle komme 29. mars forresten? Når kommer det?
Kan virke som om det har kome, eg fekk iallfall forespurnad om å ta det inn i nettbutikken på Nettserier.no 1. november. Eg takka nei (av same grunn som at eg har takka nei til Arild og Julehatten; varelageret mitt skal flytte 180 mil om litt over eit halvt år, og då vil eg ha så lite å drasse på som mogleg), og etter det høyrde eg ikkje noko meir frå dei. Men eg går ut frå at dette kan tolkast slik at bladet på det tidspunket var klart for distribusjon, altså ferdigtrykt eller på veg i trykken. Eg har dog ikkje sett bladet i sal nokre stadar, så eg veit ikkje korvidt dette faktisk stemmer. Men litt vill gjetning har då aldri skada nokon.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2010, 15:00 
Avlogget

I ein e-post frå Tegneseriemuseet forteljast det at det planleggjast ei utstilling på Brandbu med namnet «Serieparadiset - nytt tegneserieblad».

Men så langt er det lite informasjon å finne om dette bladet på nett. Med unntak av Nettserier + denne tråden, er den einaste informasjonen eg klarer å finne om Serieparadiset dette blogginnlegget (scroll litt nedover).

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: